M
opgave1interviewmedfilmensinstruktoer

Opgave 1 - Interview med filmens instruktør

Gå sammen i makkerpar. Se interviewet med filmens instruktør Inuk Silis Høegh.

  • Karakterisér filmens målgruppe på baggrund af hans udtalelser omkring hans forventninger til filmens publikum.
  • Hvordan var forskellen på de(n) intenderede målgruppe(r) og faktuelle målgruppe ifølge Inuk Silis Høegh?
  • Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
spacersmall
opgave2minervamodellenogfilmenstrailer

Opgave 2 - Minerva-modellen og filmens trailer

Gå sammen i makkerpar. Se traileren til filmen.

  • Prøv at definere filmens målgruppe vha. Minerva-modellen. Spænder den over et eller flere segmenter?
  • Er den målrettet et dansk eller et grønlandsk publikum?
  • Diskuter: Kan Minerva-modellen overhovedet bruges på den grønlandske befolkning? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
  • Diskuter: Lever denne trailer op til sit formål?
spacersmall
opgave3distribution

Opgave 3 - Distribution

Gå sammen i makkerpar. Læs om distributionen af filmen i faktaboksen.

  • Hvor har vægten været lagt i distributionen af denne film?
  • Overvej hvilken distributionsform der har haft størst mulighed for at nå frem til filmens målgruppe.
  • Hvordan adskiller distributionen af en film i Grønland sig fra Danmark? Hvilke særlige udfordringer er der i Grønland?

Distribution af filmen

Sumé – Lyden af en revolution havde premiere i Grønland i september 2014 og måneden efter i Danmark. Det var meget vigtigt for producenterne at sikre at filmen blev vist i Grønland først. Filmen fik international premiere på festivalen imagineNATIVE i Toronto i oktober 2014 og er sidenhen blevet vist på 90 internationale filmfestivaler, herunder Berlinalen. Den har vundet fire priser. Filmen er vist flere gange på grønlandsk og dansk tv og i fem andre lande og blev udgivet på dvd i december 2014. I dag distribueres dvd’en i Tyskland, Østrig, Schweitz og Japan.

(Optælling foretaget november 2019)

spacersmall
opgave4plakat

Opgave 4 - Plakat

Kig på plakaten.

  • Får plakaten dig til at ville se filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan formidler plakaten at der er tale om en dokumentarfilm?
  • Hvilken målgruppe henvender plakaten sig til?
  • Hvilken tekst er der på plakaten? Hvad er taglinen? Hvad formidler den?
  • Hvilket tema formidler plakaten?
  • Hvilke personer er på plakaten – hvorfor tror du disse er valgt ud?
  • Hvad er location? Hvorfor tror du dette sted er valgt?
  • Hvilken stemning og følelser formidler plakaten?
  • Hvad signalerer filmens titel?
  • Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
spacersmall
opgave5 anmeldelse

Opgave 5 - Anmeldelse

Skriv en kort anmeldelse af filmen (max 1 normalside) som skal trykkes i et magasin for unge. Din anmeldelse skal have en overskrift, underrubrik, byline og brødtekst med mellemrubrikker samt en faktaboks med faktuelle informationer om filmen. Giv filmen en karakter – fra nul til seks stjerner. Illustrer din anmeldelse med et screenshot fra filmen. I din anmeldelse skal du komme ind på:

– Filmens handling – hvad sker der i filmen, hvordan er dens stemning? Husk: Show it, don’t tell it.

– Perspektivering – fx hvordan kan filmen placeres i en større sammenhæng, hvordan står den i forhold til andre film i genren?

– Karakterisering – tolkning eller analyse af filmen.

– Vurdering – er filmen god eller dårlig og hvorfor?

Gå sammen i makkerpar og giv feed-back på hinandens anmeldelser. Brug dette responsark.

Sådan skriver du en anmeldelse

spacersmall

LEVENDE GRØNLAND

Levende Grønland er skabt i et samarbejde mellem Bullitt Film, Ánorâk Film, Det Grønlandske Hus i København og tekstforfatter Martine Lind Krebs.

KONTAKT

Det Grønlandske Hus i København
Løvstræde 6
1152 København K

Ring eller skriv til os på: +45 33 91 12 12
hge@sumut.dk