Opgave 5 - Fremtidsdrømme
- Ud fra klippet her og ved hjælp af begreberne socialisering, identitet, habitus og kapital: Kom med bud på hvorfor Kirsten er droppet ud af skolen og arbejder på en fiskefabrik.
Se de to klip.
- Undersøg hvor mange gymnasiale uddannelser der i Grønland. I hvilke byer ligger de?
- Hvor langt er der fra Maniitsoq til det nærmeste gymnasium?
- Hvilke uddannelser kan man tage i Maniitsoq?
- Diskuter: Hvilke jobmæssige muligheder kan I se for Kirsten hvis hun bliver i Maniitsoq?
- Undersøg: Hvor høj er arbejdsløsheden i Maniitsoq? Er den højere eller lavere end Grønlands landsgennemsnit? Hvor høj er arbejdsløsheden i din hjemby?
Se klippet. Kig på det skema Kirsten er ved at udarbejde sammen med en studievejleder.
- Hvordan vil du beskrive det skema som Kirsten er i færd med at tegne?
- Prøv at tegne dit eget tilsvarende skema for din fremtidsdrøm. Hvordan adskiller dine vilkår sig fra Kirstens? Sammenlign jeres skemaer i grupper.
Relationen mellem studievejlederen og Kirsten er udtryk for det som Giddens kalder sen-modernitet. Hvor man tidligere gjorde som ens forældre sagde, lytter man i dag også til eksperter udefra.
- Diskuter ved hjælpe af Giddens’ og Bourdieus begreber hvordan samtalen med studievejlederen påvirker Kirstens mulighed for at bryde den negative sociale arv.
- Læs afsnittet om modernisering 1945-1979.
Diskuter ud fra begreberne senmodernitet og aftraditionalisering hvad moderniseringen af det grønlandske samfund og koncentrationen af indbyggerne i større byer har af betydning for graden af frihed og utryghed for borgerne i Maniitsoq i dag.