Opgaver til Sumé - Lyden af en revolution
Erindringer
Opgave 1 - Individuelle erindringer
Sumés forsanger Malik Høegh og guitarist Per Berthelsen var især de to personer der tegnede Sumé. I klippet beskriver de deres venskab og deres forhold til budskabet i Sumés tekster.
Se klippene.
- Hvordan erindrer de hver især forskelligt?
- Hvilket Sumé beskriver de hver især?
- Ud fra den måde de erindrer på, hvordan vurderer du de hver især forholder sig til spørgsmålet om Grønlands selvstændighed i dag.
Opgave 2 - Historiebevidsthed
Se klippet.
- Brug begreberne fra temaet ’Erindring’ til at beskrive dette klip.
- Hvorfor kan Sumés musik så mange år senere få tårerne frem i øjnene hos Erno Aronsen, bandets tidligere manager?
- Hvad signalerer han med den løftede knyttede næve?
Se klippet. Klippet er udtryk for en lille historie som i filmen bruges til at fortælle en større.
- Brug begreberne fra temaet ’Erindring’ til at beskrive dette klip.
- Hvorfor tror du Sumés forsanger Malik Høegh vælger at fortælle netop denne historie?
- Hvad symboliserer lysene i København i fortællingen?
- Diskuter hvorfor I tror netop denne fortælling er taget med i filmen.
- Overvej hvordan Malik Høeghs erindring er præget af de senere historiske begivenheder i Grønland.
Opgave 3 - Erindringsfællesskab
Se klippet. Brug begreberne fra temaet ’Erindring’ til at beskrive dette klip:
- Hvilket næste skridt mener Lise Hegelund at de blev klar til at tage?
- Hvilket erindringsfællesskab taler hun om når hun siger ’vi’?
- Overvej hvordan Lise Hegelunds erindringer er præget af de senere historiske begivenheder i Grønland.
Opgave 4 - Sangtekst
Læs teksten til Sumés sang Takornartaq/Den fremmede. Brug begreberne fra temaet ’Erindring’ til at beskrive teksten:
- Hvilke historiske begivenheder refereres der til i sangteksten? Kig evt. i tidslinjen.
- Beskriv den historiebevidsthed som kommer til udtryk i sangteksten. Hvilke forventninger til fremtiden rummer teksten?
- Hvilket erindringsfællesskab giver sangen udtryk for?
- Kan du komme på andre sangtekster som fastholder erindring på tilsvarende måde.
Opgave 5 - Interview med filmens instruktør Inuk Silis Høegh
Se klippet.
- Brug begreberne fra temaet ’Erindring’ til at sætte ord på instruktørens intention med filmen.
- Hvilket erindringsfællesskab taler han om i forbindelse med sin beskrivelse af sangen Inuit Nunaat?
- Hvordan beskriver han sammenhængen mellem fortid, nutid og fremtid?
- Hvilken betydning har det haft for ham at opdage at han selv var med til demonstration i 1970’erne i barnevogn?
- Diskuter følgende spørgsmål: Kan man sige at filmen Sumé – Lyden af en revolution samlet set formulerer et immaterielt erindringssted? Begrund dit svar.