Opgaver til SUMÈ
Opgave 1 - Lukningen af Qullissat
Qullissat er navnet på en by på Diskoøen i Nordgrønland som blev lukket i 1972 da byens økonomiske grundlag – en statsdrevet kulmine – blev lukket. Byen var på det tidspunkt en af Grønlands største. Ved fraflytningen boede der over 1000 mennesker. Beslutningen blev truffet af Folketinget og Landsrådet i fællesskab – efterfølgende er det blevet kritiseret at ingen i Grønland sagde tydeligt fra. Al forsyning til byen blev lukket ned, og befolkningen blev tilbudt boliger i andre byer. Qullissat var kendt som en by med en aktiv arbejderbevægelse som kæmpede for bedre forhold for minens arbejdere, og et livligt kulturliv, blandt andet opstod musikgenren Vaigat-musik her.
(Læs evt. mere om Qullissat her og kig på tidslinjen.
Se klippet om Sumés sang Qullissat.
Læs teksten til sangen her.
- Analyser sangteksten. Hvilke(n) form(er) for historiebrug er sangen udtryk for? Begrund dit svar.
- Overvej hvilken bevist eller ubevidst hensigt der ligger bag den form for historiebrug.
- Hvilken ideologi ligger til grund for sangens historiebrug?
- Se klippet. Analyser Per Berthelsens måde at beskrive lukningen af Qullissat og sangens tilblivelse. Hvilke(n) form(er) for historiebrug er det udtryk for? Begrund dit svar.
- Analyser de billeder som instruktøren af filmen har valgt at bruge som baggrundsbilleder til sangen. Hvilke(n) form(er) for historiebrug er de udtryk for? Begrund dit svar.
- Sammenlign med denne kilde: Fantastisk Sume-film men…
Hvordan fortolker Liza Tuperna Itzchaky lukningen af Qullissat? Hvad baserer hun sin fortolkning på? - Hvordan adskiller det sig fra den fortolkning vi ser i filmen og hører i Sumés sang?
- Hvilke(n) form(er) for historiebrug er det udtryk for? Begrund dit svar.
Opgave 2 - Interview med filmens instruktør Inuk Silis Høegh
Se klippet hvor filmens instruktør Inuk Silis Høegh forklarer hvad han havde på hjerte med sin film.
- Hvilke(n) form(er) for historiebrug er det udtryk for? Begrund dit svar.
- Hvem refererer han til når han siger ’vi’ og ’vores’?
- Filmen Sumé slog igennem internationalt og blev vist på mange filmfestivaler i hele verden. Alligevel har instruktøren fortrinsvist haft et grønlandsk publikum i tankerne. Overvej hvorfor?
- Hvordan har instruktøren oplevet at historiebrugen af filmen har været blandt dem der har set den? Hvilke(n) form(er) for historiebrug er det?
Opgave 3 - Historiebrug i en anmeldelse
Læs filmanmeldelsen Et vårbrud kan ikke stoppes af Lars-Emil Johansen. Anmeldelsen blev bragt i den grønlandske avis AG den 10. september 2014 som led i avisens dækning af Sumé - Lyden af en revolution.
- Find ud af hvilken baggrund forfatteren, Lars-Emil Johansen, har.
- Analyser den måde han bruger Sumé-filmen i sin argumentation. Hvad er hans budskab?
- Hvordan er hans historiebevidsthed påvirket af denne film? Hvordan trækker han tråde mellem fortiden og fremtiden?
- Hvilke(n) form(er) for historiebrug er det udtryk for? Begrund dit svar.