Opgaver til Håbets Ø

 

Opgave 1 - Næranalyse

Næranalysen er den overordnede analyse hvor man ser på filmen i sin helhed. De overordnede spørgsmål er hvorfor virkemidlerne anvendes som de gør og hvilke fortolkningsmuligheder det giver.

Se hele filmen på klassen.

  • Inddel klassen i grupper der hver får ansvaret for en del af filmen. Hver gruppe skal lave en oversigt over sekvenserne og scenerne i filmen. Til sidst sættes gruppernes svar sammen i et fælles dokument for hele filmen. Brug dette svarark.

Diskuter fælles i klassen:

  • Hvilke scener er nøglescener? Hvorfor?
  • Hvad er filmens væsentligste temaer? Og hovedtema?
  • Brug filmens plot og temaer til at give et bud på dens præmis.
  • Overvej hvilken model der kan bruges til at analysere filmens dramaturgi.
  • Jeres lærer tegner denne model op på tavlen. Gennemgå i fællesskab modellens faser punkt for punkt i forhold til handlingen i filmen. Find ud af hvilke dele af handlingen der passer til hvilken fase i modellen.
  • Har I lavet en shot-to-shot analyse på en scene fra filmen – så diskuter hvordan brugen af virkemidler i denne scene påvirker seerens opfattelse af hændelserne i fortællingen.

 

Opgave 2 - National fremstilling

 

 

Løs denne opgave individuelt.

Se de to filmcitater.

  • Karakteriser miljøerne som vises i disse citater.
  • Hvilke nationalmarkører viser at miljøet er grønlandsk?
  • Beskriv forskellen på de to citater. Hvad tror du forskellen skal signalere?
  • Hvis du har set hele filmen: Hvilket billede synes du filmen i sin helhed tegner af Grønland?
  • Find en makker og sammenlign jeres svar. Diskuter jeres svar.

 

Opgave 3 - Praktisk øvelse

Gå sammen i makkerpar og lav jeres egen film på max 1 minut som karakteriserer det land I lever i. Film det med en mobiltelefon i et onetake.

Overvej nøje hvilke nationalmarkører I vil vælge ud for at vise et portræt af jeres land som I ser det.

Se filmene på klassen, og overvej hvilke nationalmarkører der er i jeres individuelle film.