Opgaver til Håbets Ø
Opgave 1 - Næranalyse
Næranalysen er den overordnede analyse hvor man ser på filmen i sin helhed. De overordnede spørgsmål er hvorfor virkemidlerne anvendes som de gør og hvilke fortolkningsmuligheder det giver.
Se hele filmen på klassen.
- Inddel klassen i grupper der hver får ansvaret for en del af filmen. Hver gruppe skal lave en oversigt over sekvenserne og scenerne i filmen. Til sidst sættes gruppernes svar sammen i et fælles dokument for hele filmen. Brug dette svarark.
Diskuter fælles i klassen:
- Hvilke scener er nøglescener? Hvorfor?
- Hvad er filmens væsentligste temaer? Og hovedtema?
- Brug filmens plot og temaer til at give et bud på dens præmis.
- Overvej hvilken model der kan bruges til at analysere filmens dramaturgi.
- Jeres lærer tegner denne model op på tavlen. Gennemgå i fællesskab modellens faser punkt for punkt i forhold til handlingen i filmen. Find ud af hvilke dele af handlingen der passer til hvilken fase i modellen.
- Har I lavet en shot-to-shot analyse på en scene fra filmen – så diskuter hvordan brugen af virkemidler i denne scene påvirker seerens opfattelse af hændelserne i fortællingen.
Opgave 2 - National fremstilling
Løs denne opgave individuelt.
Se de to filmcitater.
- Karakteriser miljøerne som vises i disse citater.
- Hvilke nationalmarkører viser at miljøet er grønlandsk?
- Beskriv forskellen på de to citater. Hvad tror du forskellen skal signalere?
- Hvis du har set hele filmen: Hvilket billede synes du filmen i sin helhed tegner af Grønland?
- Find en makker og sammenlign jeres svar. Diskuter jeres svar.
Opgave 3 - Praktisk øvelse
Gå sammen i makkerpar og lav jeres egen film på max 1 minut som karakteriserer det land I lever i. Film det med en mobiltelefon i et onetake.
Overvej nøje hvilke nationalmarkører I vil vælge ud for at vise et portræt af jeres land som I ser det.
Se filmene på klassen, og overvej hvilke nationalmarkører der er i jeres individuelle film.