Opgaver til SUMÈ
Opgave 1 - Næranalyse
Næranalysen er den overordnede analyse hvor man ser på filmen i sin helhed. De overordnede spørgsmål er hvorfor virkemidlerne anvendes som de gør, og hvilke fortolkningsmuligheder det giver.
Se hele filmen på klassen.
- Inddel klassen i grupper der hver får ansvaret for en del af filmen. Hver gruppe skal lave en oversigt over sekvenserne og scenerne i filmen. Til sidst sættes gruppernes svar sammen i et fælles dokument for hele filmen. Brug dette svarark.
Diskuter fælles i klassen:
- Hvilke scener er nøglescener? Hvorfor?
- Hvad er filmens væsentligste temaer? Og hovedtema?
- Brug filmens plot og temaer til at give et bud på dens præmis.
- Overvej hvilken model der kan bruges til at analysere filmens dramaturgi.
- Jeres lærer tegner denne model op på tavlen. Gennemgå i fællesskab modellens faser punkt for punkt i forhold til handlingen i filmen. Find ud af hvilke dele af handlingen der passer til hvilken fase i modellen.
- Har I lavet en shot-to-shot analyse på en scene fra filmen – så diskuter hvordan brugen af virkemidler i denne scene påvirker seerens opfattelse af hændelserne i fortællingen.
Opgave 2 - National fremstilling
Løs denne opgave individuelt.
Se filmcitatet.
- Karakteriser miljøet som vises i dette citat.
- Hvilke filmiske virkemidler er der gjort brug af?
- Hvordan passer billeder og tekst sammen?
- Hvor sker skiftet fra fortid til nutid?
- Hvilke nationalmarkører viser at miljøet er grønlandsk?
- Hvilken fremstilling af Grønland er filmcitatet udtryk for?
- Hvis du har set hele filmen: Hvilket billede synes du filmen i sin helhed tegner af Grønland?
- Find en makker og sammenlign jeres svar. Diskuter jeres svar.
Opgave 3 - Praktisk øvelse
Lav din egen film på max 1 minut som karakteriserer det land du lever i. Film det med din mobiltelefon i et onetake. Overvej nøje hvilke nationalmarkører du vil vælge ud for at vise et portræt af dit land som du ser det.
Se filmene på klassen, og diskuter hvilke nationalmarkører der er i jeres film.