Opgaver til SUMÈ
Opgave 1 - Interview med filmens instruktør
Gå sammen i makkerpar. Se interviewet med filmens instruktør Inuk Silis Høegh.
- Karakterisér filmens målgruppe på baggrund af hans udtalelser omkring hans forventninger til filmens publikum.
- Hvordan var forskellen på de(n) intenderede målgruppe(r) og faktuelle målgruppe ifølge Inuk Silis Høegh?
- Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
Opgave 2 - Minerva-modellen og filmens trailer
Gå sammen i makkerpar. Se traileren til filmen.
- Prøv at definere filmens målgruppe vha. Minerva-modellen. Spænder den over et eller flere segmenter?
- Er den målrettet et dansk eller et grønlandsk publikum?
- Diskuter: Kan Minerva-modellen overhovedet bruges på den grønlandske befolkning? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
- Diskuter: Lever denne trailer op til sit formål?
Opgave 3 - Distribution
Gå sammen i makkerpar. Læs om distributionen af filmen i faktaboksen.
- Hvor har vægten været lagt i distributionen af denne film?
- Overvej hvilken distributionsform der har haft størst mulighed for at nå frem til filmens målgruppe.
- Hvordan adskiller distributionen af en film i Grønland sig fra Danmark? Hvilke særlige udfordringer er der i Grønland?
Distribution af filmen
Sumé – Lyden af en revolution havde premiere i Grønland i september 2014 og måneden efter i Danmark. Det var meget vigtigt for producenterne at sikre at filmen blev vist i Grønland først. Filmen fik international premiere på festivalen imagineNATIVE i Toronto i oktober 2014 og er sidenhen blevet vist på 90 internationale filmfestivaler, herunder Berlinalen. Den har vundet fire priser. Filmen er vist flere gange på grønlandsk og dansk tv og i fem andre lande og blev udgivet på dvd i december 2014. I dag distribueres dvd’en i Tyskland, Østrig, Schweitz og Japan.
(Optælling foretaget november 2019)
Opgave 4 - Plakat
Kig på plakaten.
- Får plakaten dig til at ville se filmen? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvordan formidler plakaten at der er tale om en dokumentarfilm?
- Hvilken målgruppe henvender plakaten sig til?
- Hvilken tekst er der på plakaten? Hvad er taglinen? Hvad formidler den?
- Hvilket tema formidler plakaten?
- Hvilke personer er på plakaten – hvorfor tror du disse er valgt ud?
- Hvad er location? Hvorfor tror du dette sted er valgt?
- Hvilken stemning og følelser formidler plakaten?
- Hvad signalerer filmens titel?
- Gennemgå og diskuter jeres svar på klassen.
Opgave 5 - Anmeldelse
Skriv en kort anmeldelse af filmen (max 1 normalside) som skal trykkes i et magasin for unge. Din anmeldelse skal have en overskrift, underrubrik, byline og brødtekst med mellemrubrikker samt en faktaboks med faktuelle informationer om filmen. Giv filmen en karakter – fra nul til seks stjerner. Illustrer din anmeldelse med et screenshot fra filmen. I din anmeldelse skal du komme ind på:
– Filmens handling – hvad sker der i filmen, hvordan er dens stemning? Husk: Show it, don’t tell it.
– Perspektivering – fx hvordan kan filmen placeres i en større sammenhæng, hvordan står den i forhold til andre film i genren?
– Karakterisering – tolkning eller analyse af filmen.
– Vurdering – er filmen god eller dårlig og hvorfor?
Gå sammen i makkerpar og giv feed-back på hinandens anmeldelser. Brug dette responsark.