Opgaver til SUMÈ

 

Opgave 1 - Sangtekst

Læs teksten til Sumés sang Pivfît Nutât (Nye Tider).

  • Hvordan er sangen udtryk for nationalisme?
  • Hvordan kommer forestillingen om ‘os og dem’ til udtryk i sangteksten?
  • Hvem er ’jeg’, ’de’, ’du’ og ’vi’ i sangen?

 

Opgave 2- Interview med forsanger Malik Høegh

 

 

 

Se klippene fra DR’s interview med Sumés forsanger Malik Høegh fra DR’s musikprogram Musikhjørnet i 1976.

  • Er Malik Høeghs udtalelser udtryk for en beskrivende eller dynamisk kulturopfattelse eller begge dele?
  • Kan du finde eksempler på brug af os og dem i interviewet?
  • Hvad er, ifølge Malik Høegh, kendetegnende for den grønlandske kultur, og hvordan beskriver han den danske kultur som en modsætning til den grønlandske?
  • Hvilken politisk ideologi ligger til grund for denne forståelse?

 

Opgave 3 - Os og dem

 

Se klippet.

  • Hvilken betydning har det ifølge Sakiu Nielsen haft at Sumés medlemmer flyttede til Danmark?
  • Diskuter: Hvorfor bliver man mere bevidst om sin egen kultur når man rejser ud? Kender du det fra dig selv?

 

Opgave 4 - Sproget

 

Sumé var det første grønlandske rockband der indspillede sange på grønlandsk. Se klippet.

  • Hvordan hænger et lands sprog sammen med den nationale identitetsfølelse?
  • Diskuter: Hvorfor tror du det var så vigtigt for forsanger Malik Høegh at skrive teksterne på grønlandsk?
  • Hvordan var forholdet mellem de to sprog dansk og grønlandsk i Grønland i 1970’erne ifølge filmen? Hvordan tror du det er i dag?
  • Diskuter: Gør Malik Høegh brug af en tilvalgsstrategi eller en stamtavlestrategi i sin argumentation for sprogets betydning?
  • Søg på nettet efter grønlandske bands i dag. Hvilke sprog synger de på?
  • Læs artiklen: Kolonitidens sprogspøgelser får nyt liv i Grønland af Naimah Hussain
    Diskuter sprogets betydning for den nationale identitet i nutidens Grønland. Bring gerne begreberne stamtavlestrategi og tilvalgsstrategi i spil.

 

Opgave 5 - Syn på hinanden

 

  • Hvordan fremstilles henholdsvis danskere og grønlændere af de forskellige interviewpersoner i dette klip?
  • Vil du beskrive de forskellige interviewpersoners kulturbegreb som en stamtavlestrategi eller en tilvalgsstrategi?
  • Hvordan karakteriserer de interviewede indirekte deres egen nationale kultur ved at tale om de andres?
  • Hvordan kan de siges at afspejle den tid de er fra (1970’erne)? Ville svaret på spørgsmålet lyde anderledes i dag? Hvordan tror du det ville lyde?

 

Opgave 6 - Hjemmestyret og selvstændighed

 

 

 

Sumés mest fremtrædende medlemmer Malik Høegh og Per Berthelsen var ikke enige om grønlandsk selvstændighed – og det var én af grundene til at bandet gik i opløsning.

Se de tre klip.

  • Beskriv Malik og Pers forskellige syn på selvstændighed.
  • Hvordan er deres opfattelse af forholdet mellem nation og nationalstat hver især?


Foto: Susanne Mertz

 

På Grundlovsdag 1973 samledes unge grønlændere i København til demonstration på Kultorvet i København. Sumé spillede koncert, og to grønlandske politikere holdt tale, Aqqaluk Lynge og Lars-Emil Johansen.

  • Undersøg hvem de to personer der holdet tale, er.
  • Kig på bannerne. Hvilke politiske budskaber havde demonstranterne? Ønskede de en grønlandsk nation eller en grønlandsk nationalstat?
  • Diskuter: Hvordan hang Sumés musik sammen med det politiske ønske om selvstændighed? Hvad tror du kom først – udsprang Sumés musik af et ønske om større grønlandsk selvbestemmelse eller udsprang dette politiske ønske af Sumés musik?
  • Diskuter: Kan musik virke som et springbræt for selvstændighed?
  • Diskuter: Vil du generelt beskrive Sumés musik som nationalistisk.

 

Opgave 7 - Grønland i dag

  • I dag har Grønland selvstyre. Undersøg hvad det vil sige.
  • Hvilke grønlandske sagsområder administreres stadig af Danmark?
  • Undersøg det økonomiske forhold mellem Danmark og Grønland.
  • Diskuter: Hvad skal der til for at Grønland kan blive selvstændigt.