Opgaver til Lykkelænder
Opgave 1 - Genrebestemmelse
- Hvilken type dokumentarfilm er Lykkelænder? Hvis flere – hvilken dominerer?
 - Hvilke typiske virkemidler for den genre genkender du i filmen? Giv nogle konkrete eksempler – og forklar virkemidlernes effekt.
 - Hvilke virkemidler bruges ikke? Diskuter hvorfor de er fravalgt?
 - Nævn andre dokumentarfilm af samme genre som du har set.
 
Opgave 2 - Autenticitet
Gense filmens anslag.
- Hvilke virkemidler bliver der brugt her til at signalere autenticitet?
 - Hvilke virkemidler fra fiktionen bruger filmen?
 - Hvordan vil du beskrive fakta-kontrakten mellem afsender og modtager i denne film?
 - Diskuter hvorfor filmen har fået titlen Lykkelænder?
 
Opgave 3 - Dramaturgi
- Se på berettermodellen og bølgemodellen. Kan modellerne hjælpe til at forstå filmen?
 - Udfyld den model som du bedst synes passer på filmen, med nøglescener fra filmen. Sammenlign med hinandens svar og diskuter.
 - Kan man beskrive udviklingen i filmen på en anden måde?
 
Opgave 4 - Virkemidler
- Undersøg kamerabrugen i denne sekvens.
 - Hvad signalerer denne brug af kamera?
 - Undersøg klipningen mellem scenerne i denne sekvens?
 - Hvordan vil du beskrive forskellen på de to klipninger?
 - Hvad signalerer den måde der klippes til statuen?
 

- Hvordan er billedbeskæringen i dette frame?
 - Hvordan er perspektivet?
 - Hvordan er lyssætningen?
 - Hvad kan man ellers se i baggrunden af framen?
 - Hvorfor tror du der er foretaget disse valg af virkemidler?
 

Vi ser flere gange i filmen en udstoppet gris. Vi får som tilskuere ikke nærmere forklaret hvad meningen er med den.
- Hvilken betydning og effekt har grisen som symbol?
 - Find andre eksempler på symboler i Lykkelænder? Lav screenshots af dem og diskuter deres betydning.
 - Kan man tale om et symbolplan i filmen? Hvis ja, hvilken indre virkelighed udtrykkes gennem symbolerne i filmen?
 
Se klippet.
- Hvordan vil du beskrive sammenhængen mellem valg af billeder og musik i dette klip?
 - Hvilke baggrundsbilleder er der valgt til sangen?
 - Hvorfor tror du fx instruktøren har valgt at vise et flådeskib sejle forbi Nuuk?
 - Hvilken betydning får billederne når man ser dem samtidig med at man hører sangen og læser sangteksten?
 
Opgave 5 - Sammenfatning
- Formuler filmens budskab.
 - Hvordan passer dens titel til dette budskab?
 - Hvordan har filmens instruktør båret sig ad med at formidle dette budskab?
 - Se klippet hvor filmens instruktør Lasse Lau fortæller om hvad han havde på hjerte med denne film. Hvordan passer hans beskrivelse til din beskrivelse af filmens budskab?
 
Opgave 6 - Remediering
En remediering er når et produkt omformes fra et medie til et andet, fx når en roman filmatiseres eller en film bliver til et computerspil.
- Skriv et digt på baggrund af filmen.
 - Analyser hinandens remedieringer to og to ved at bruge dette responsark.